Poduszka powietrzna to jeden z elementów wyposażenia samochodu, który wręcz wywołał rewolucję w kwestii bezpieczeństwa pasażerów samochodów. Nim poduszki zaczęły być montowane na masową skalę, wielu kierowców traciło życie w wypadkach w wyniku uderzenia głową o kierownicę. Przyjrzyjmy się, jak działa poduszka powietrzna i dlaczego może uratować życie.
Poduszki powietrzne początkowo montowane były jedynie w kole kierownicy, tak by chronić kierowcę podczas zderzenia czołowego. W momencie zetknięcia się pojazdu z przeszkodą specjalne czujniki wysyłają informację o kierunku uderzenia oraz jego sile. Komputer ocenia, czy zderzenie jest na tyle silne, by uruchomić poduszkę. Jeśli tak, ta napełnia się gazem nim jeszcze ciało kierowcy zacznie reagować na przeciążenia wywołane zderzeniem.
Poduszka została skonstruowana w taki sposób, by kontakt z nią był jak najbardziej łagodny. Z tego powodu wyposażona jest w specjalne otwory, którymi nadmiar gazu będzie odprowadzany w momencie kontaktu z ciałem. W większości nowoczesnych aut „airbag” niejako współpracuje także z systemem napinania pasów, którego zadaniem jest „przyciągnięcie” pasażerów do foteli tak, by ich ciało nie miało możliwości kontaktu np. z twardą deską rozdzielczą.
Wprowadzenie do użytku poduszek powietrznych znacząco wpłynęło na redukcję liczby śmiertelnych wypadków, w których ginęli kierowcy. A co z pasażerami? Szybko zaczęto montować poduszki powietrzne także i dla nich. Poduszki powietrzne w wielu krajach na świecie stały się obowiązkowymi elementami wyposażenia samochodu. To jednak nie koniec kariery „airbagów” w rewolucjonizowaniu samochodowego bezpieczeństwa.
Inżynierowie np. Seata szybko opracowali także poduszki boczne. Montowane są one w bocznych krawędziach foteli i ich zadaniem jest ochrona pasażerów przed skutkami uderzenia w bok samochodu. Wówczas na obrażenia bardzo narażone są miednice pasażerów. Groźne w skutkach podczas zderzenia bocznego bywa jednak także uderzenie głową o słupek „B”. By zminimalizować jego skutki, opracowano i wdrożono do produkcji także kurtyny powietrzne.
Prowadzone latami badania wykazywały, że jedne z częstszych obrażeń dotyczą nóg kierowcy, które podczas zderzenia czołowego wchodzą w kontakt z pedałami oraz elementami dolnej części deski rozdzielczej. Nie trudno się domyślić, że szybko przystąpiono do prac nad poduszką powietrzną chroniącą kolana. Tego typu zabezpieczenia obecne są na pokładach wielu samochodów.
Nieco rzadziej spotykane są natomiast wciąż jeszcze poduszki powietrzne środkowego pasażera tylnej kanapy. Tyleż ciekawe co i nietypowe jest umiejscowienie tego typu poduszki powietrznej. W wielu modelach samochodów jest ona na ogół zaszyta w pasie bezpieczeństwa. Na koniec jedna bardzo ważna uwaga. Autem wyposażonym w poduszki powietrzne pod żadnym pozorem nie można poruszać się bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Tylko zapięte pasy gwarantują odpowiednie działanie „airbagów”.