Kiedy samochód pali za dużo - usterki, które mają wpływ na spalanie

19-08-2020 12:06

Aby samochód pozwalał w pełni cieszyć się przyjemnością jazdy i nie przyprawiał o przysłowiowy ból głowy, konieczna jest nie tylko jego bezawaryjna i płynna jazda. Jednym z czynników, który ma znaczenie dla każdego, właściciela jest poziom spalania paliwa. Kiedy rośnie, nie tylko podnosi koszty eksploatacji auta. Zazwyczaj jest też pierwszym objawem różnych usterek.

Problemy ze spalaniem – gdzie szukać przyczyny?

Każdego dnia przemierzasz tę samą drogę do pracy i z powrotem, a mimo to musisz tankować coraz więcej paliwa? Odbyłeś długą wakacyjną podróż, a na wskaźniku samochodowym wartość spalania o kilka litrów przewyższa tę podręcznikową? Z pewnością są to powody, dla których warto poszukać przyczyny wzrostu zapotrzebowania silnika na benzynę czy olej napędowy. Nie jest to łatwe zadanie.

Powodów wzrostu poziomu spalania może być bardzo wiele: począwszy od nieszczelności układu i dostępu tzw. lewego powietrza, po awarię czujnika, który decyduje o składzie mieszanki dostarczanej do silnika. Niekiedy wykrycie usterki wymaga długich poszukiwań i jest możliwe tylko w warsztacie. Warto jednak poznać te najczęstsze przyczyny i dowiedzieć się, dlaczego narażają właściciela na koszty.

Problematyczna sonda lambda

Sonda lambda zazwyczaj jest pierwszym elementem pojazdu, który obwinia się o wzrost spalania paliwa. Jest to niepozorny czujnik, który nie zaznacza swojej obecności tak długo, póki pracuje sprawnie. Jej zadaniem jest kontrola składu spalin, wyrzucanych przez kolektor wydechowy. Informacje o procentowej zawartości tlenu w spalinach, dostarczane przez nią do komputera pokładowego mają bezpośredni wpływ na komponowanie mieszanki paliwa.

Jeśli z dostarczonych informacji komputer odczyta, że mieszanka jest zbyt uboga, zwiększa czas wtrysku paliwa – i odwrotnie. Sondy lambda zużywają się i ulegają awariom. Ich symptomami mogą być wzrost spalania nawet o 50%, ale również zmiany prędkości obrotowej silnika, czarny dym z rury wydechowej czy zapalenie się kontrolki check engine.

Wtryskiwacze

W przypadku silników wysokoprężnych wtryskiwacze odgrywają bardzo istotną rolę w ekonomicznym zużyciu paliwa, ale też – jako element zasilania Common rail – przyczyniły się do przekształcenia hałaśliwych i dymiących pojazdów w dynamiczne, ciche wozy. Niestety wtryskiwacze są bardzo drogie podobnie jak ich wymiana, a jednocześnie zużywają się. Typowym objawem tego zjawiska jest tzw. spalanie detonacyjne. Polega ono na tym, że paliwo jest dostarczane w zbyt dużych dawkach. Wzrost spalania może następować skokowo lub powoli i jednostajnie. Zewnętrznym objawem uszkodzenia wtryskiwaczy jest czarny dym z rury wydechowej.

Inne przyczyny wzrostu poziomu spalania paliwa

Wymienione wyżej przyczyny to zaledwie tzw. czubek góry lodowej. Na wzrost spalania wpływają też dziesiątki innych czynników, w tym wysłużone uszczelki, rozszczelnienia, uszkodzenia fizyczne elementów czy awarie mechaniczne. Wśród popularnych wymienia się:

* nieprawidłową geometrię zawieszenia,

* zatarte łożyska,

* awarię sprzęgła,

* niesprawny termostat,

* wadliwe czujniki takie jak MAP sensor, czujnik temperatury dolotu czy przepływomierz (MAF),

* zbyt niskie ciśnienie opon,

* częste używanie klimatyzacji,

* zanieczyszczone filtry i świece,

* zużyty olej.

O konieczności uzupełniania i okresowej wymiany oleju przypominają kierowcom wszystkie blogi i portale o tematyce motoryzacyjnej czy też warsztaty samochodowe i producenci. Czynność ta stanowi jedną z kilku pozycji motoryzacyjnego abecadła, czyli zestawu czynności, o których każdy kierowca bezwzględnie musi pamiętać. Niewielu z niej jednak wie, że tylko 35 % energii ze spalanego paliwa jest wykorzystywane do napędzania pojazdu. Pozostała część jest tracona na skutek emisji ciepła i tarcia. To ostatnie można ograniczyć, wybierając olej dobrej jakości i dbając o jego systematyczną wymianę.