Czym jest klimatyzacja dwustrefowa?

21-11-2019 13:00

Klimatyzacja dwustrefowa to zaawansowany system, który znajdziemy coraz częściej na standardowym wyposażeniu auta. Oferuje on pasażerowi i kierowcy dogodne warunki podróży dzięki możliwości ustawienia innej temperatury dla strony lewej i dla strony prawej, czyli dla kierowcy i pasażera. To rewolucyjne rozwiązanie zapewnia wysoki komfort jazdy dla obojga podróżujących, gdyż każdy może ustawić optymalną temperaturę dla siebie dzięki podziałowi na dwie, niezależne strefy.

Klimatyzacja dwustrefowa – co to i jak działa

Wszechstronność tego typu klimatyzacji tkwi w tym, że można dzięki tej funkcji zarówno ochłodzić jak i ogrzać samochód, a w razie potrzeby go przewietrzyć. W domyśle pożądaną funkcją jest też oczywiście utrzymanie optymalnej temperatury na stałym poziomie, które to rozwiązanie również oferuje. W niektórych autach, szczególnie tyczy się to vanów, pod pojęciem klimatyzacji dwustrefowej rozumie się osobny nawiew na przednią i tylną część auta. Rozwiązanie to jednak jest rzadziej stosowane i nie będzie przedmiotem poniższego opisu.

Klimatyzacja jednostrefowa a dwustrefowa

Klimatyzacja jednostrefowa​ to wcześniejsze i prostsze rozwiązanie, szczególnie dla mniejszych aut. Klimatyzacja dwustrefowa​ natomiast najlepiej sprawdza się w kabinach o dużej powierzchni ze względu na to, że łatwiej w takiej przestrzeni uzyskać różnicę temperatur dla obu stref klimatyzowania.

W obu rozwiązaniach, zarówno w klimatyzacji jedno- jak i dwustrefowej, istnieje możliwość kontroli siły nadmuchu, a sugerowaną temperaturą dla kierowcy jest ok. 19/20 ​°C. Schładzanie poniżej tej temperatury nie jest wskazane, szczególnie przy dużej różnicy temperatur między wnętrzem auta, a temperaturą panującą na zewnątrz. Warto o to zadbać przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu, gdyż nagłe zmiany temperatury mają negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Na co warto zwrócić uwagę przy eksploatacji

Często zapominamy o tym, że klimatyzacja to nie jest jedynie rozwiązanie na upalne dni. System służy też osuszaniu powietrza. ​Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa,​ jak i jej poprzedniczka, to rozwiązania nowoczesne, których jednak należy używać rozsądnie. Wsiadając do rozgrzanego auta, warto je najpierw przewietrzyć. Dzięki temu nie przeciążymy sprężarki włączając klimatyzację na maksimum, lecz stopniowo dostosujemy obroty do naszych potrzeb zmniejszając przy tym spalanie paliwa.

W trakcie ciepłych dni, eksperci doradzają ustawienie temperatury na 5-7 stopni niższą niż ta panująca na zewnątrz nie tylko ze względu na oszczędniejszą eksploatację łatwo zużywającej się sprężarki, ale i ze względu na nasze zdrowie, gdyż skrajne temperatury mogą sprzyjać przeziębieniu. Bezpośredni nawiew na kark i szyję również nie wpłynie pozytywnie na nasze samopoczucie, warto więc uważać na intensywność i kierunek nawiewu.